Az árfigyelő rendszer 2 százalékkal csökkentette az élelmiszerinflációt

Az árfigyelő rendszer 2 százalékkal csökkentette az élelmiszerinflációt

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén sikeresen elindította az online árfigyelő rendszert – derült ki a hivatal közleményéből. Az árfigyelő célja, hogy az egyes élelmiszeripari termékek napi eladási árának megjelenítésével segítse a fogyasztói döntéseket, és a piaci verseny fokozásán keresztül lejjebb szorítsa az árakat, ezzel is hozzájárulva a szankciós infláció mielőbbi letöréséhez, a családok megvédéséhez.

Az adatok már kezdetben is az árfigyelő hatékonyságáról tanúskodtak, a rendszer elindulását követően az érintett áruházláncok számos termék esetében határozottan csökkentették áraikat. Ezt a hétről-hétre szolgáltatott napi áradatok rendre megerősítik. Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak: leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma árai csökkentek.

Idén július 1. és július 26. között 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában csökkentek a termékek átlagárai. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4%-kal mérséklődtek, amelynek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve 2 százalékpont körüli élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehet a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Az árfigyelő elindulása óta legnagyobb mértékben, közel 14%-kal mérséklődtek a zöldségárak, ezen belül több zöldség (zöldpaprika, étkezési újburgonya, paradicsom, fokhagyma) ára 20%-ot meghaladó mértékben. A gyümölcsök átlagosan 8,3%-kal lettek olcsóbbak, de például az alma ára több mint 20%-kal mérséklődött. A margarin és spagetti ára 12-13%-kal, a sertészsír, kenyerek és a tojás pedig átlagosan 8-9%-kal kerülnek kevesebbe, mint a hónap elején.

A húsok közül legnagyobb mértékben a pulykamell ára csökkent, közel 10%-kal. Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított kötelező akciózás is támogatta. Az online platform népszerűségének bizonyítéka, hogy alig egy hónap alatt 684 ezer látogatója volt, és összesen közel 47 millió letöltés történt az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 264 ezret, amelyek során a látogatók leggyakrabban a tej, csirkemell, sajt, vaj és tojás szavakra kerestek.

Az árfigyelő rendszert létrehozó munkacsoport tagjai továbbra is dolgoznak azon, hogy újabb, felhasználóbarát fejlesztésekkel egészítsék ki a rendszert. A cél, hogy a szankciós infláció leszorítása és a családok megvédése érdekében tovább fokozódjon a piaci verseny és a vásárlók minél komplexebb segítséget kapjanak a számukra legkedvezőbb ajánlatok kiválasztásában. Az élelmiszerárak alakulása alátámasztja a Kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet a Kormány intézkedéseinek köszönhetően.

Forrás: GFM 

2023.07.29