Hofer Noémi: Hogyan fogjunk befektetőt?
Hofer Noémi széles körben ismert tanácsadó. Arra kértük fel, hogy gyakorlatiasan „mutassa be”, miként is fogjunk magunknak befektetőt, valamint ha szeretnénk fejleszteni a vállalkozásunkat, de nincs miből, mit tegyünk. De a konkrétumok előtt kértünk egy kis CV-t is tőle.
Hofer Noémi vagyok, Győrben születtem. Jogi szakokleveles közgazdászként és okleveles nemzetközi adószakértőként, 22 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben. Látogass el a www.hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem.
Egyébként sok sikert a West Hungary Projekthez, nagyon jó kezdeményezés!
Megfogadtad, hogy az idén ráncba szeded a cégedet, és utána megnyersz egy befektetőt az álmaid megvalósításához? Remek terv. De ismered-e vajon eléggé a reménybeli befektetődet? Tudod, hogy mire kíváncsi, milyen érvekre nyílik ki a szeme, a füle – és nem utolsósorban a zsebe?
Befektetővadászat
A befektetővadászat olyan, mint egy kis marketingkampány, amelynek különleges célcsoportja van. Neki nem a termékeidet, szolgáltatásaidat akarod eladni, hanem a cégedet. Ha úgy tetszik, maga a vállalkozásod a termék.
Ha marketingkampányt készítenél, úgy vágnál neki, hogy felmérnéd a célcsoportod szokásaid, igényeit, problémáit, vágyait, és ezekre próbálnál választ adni a termékeiddel és a hirdetéseiddel.
Most ugyanígy kell eljárnod, csak éppen azt kell kiderítened, milyen igényei, problémái, elvárásai vannak a befektetőjelölteknek. Nézzük meg tehát, mi érdekli igazán a profikat!
Mire vágynak a befektetők?
Minden befektető
· a lehető legkisebb befektetett összeggel,
· a lehető legkisebb kockázat mellett,
· a lehető legnagyobb valószínűséggel,
· a lehető legrövidebb időn belül
· a lehető legnagyobb profitot szeretné elérni.
Amikor egy befektető meggyőzésére készülsz, a fenti lista minél több pontjára próbálj meggyőző javaslatot tenni. Mutasd meg, hogy a te ötletedbe kevesebb pénzt kell fektetnie, mint máséba, hogy a te ötleted kevésbé kockázatos, nagy esély van a sikerre, méghozzá belátható időn belül, és a profit magas lesz.
TIPP: Ha rendszeresen szeretnél közérthető, gyakorlati pénzügyi, gazdasági tippeket, ötleteket olvasni, kövesd az @hofernoemi.hu Instagram-oldalamat is gazdasági ismereteid bővítéséhez és a vállalkozásod fejlesztéséhez.
Rögös út a sikerig
A startupok kudarcainak aránya viszonylag magas. Ezt a tapasztalt befektetők is tudják, és felkészültek a kihívásokra. Sőt, valószínűleg ők is többször buktak már üzleteken, és egyre óvatosabbá váltak. A reményt azonban nem adták fel: rendületlenül keresnek valamit, amivel most aztán tényleg sok pénzt kereshetnek. A te dolgod, hogy felcsillantsd előttük a lehetőséget.
A mágikus kulcsfogalom: a belső megtérülési ráta
A befektetők imádják a számokat. Egyik kedvelt mutatójuk a belső megtérülési ráta (internal rate of return, IRR). Ezt a mérőszámot a pénzügyi elemzésben a potenciális befektetések jövedelmezőségének becslésére használják. Általánosságban minél magasabb a belső megtérülési ráta, annál vonzóbb egy beruházás.
Az IRR jó eszköz arra, hogy különböző típusú befektetéseket hasonló kritériumok mentén rangsoroljunk. Rendszerint a legmagasabb belső megtérülési rátával rendelkező beruházás tekinthető a legjobbnak.
A számokon túl
Az, hogy világosan bemutatod a vállalkozásod letesztelt (!) üzleti ötletét és azt, hogy az ötlettel milyen konkrét piaci problémát hogyan oldasz meg, még messze nem elég.
Egy úgynevezett üzletimodell-séma elkészítése, kiegészítve a megtérülési számítással, a növekedési és a jövedelmezőségi potenciál felvázolásával – azaz a számokkal – fontos alap, de még kevés a pénzcsapok megnyitásához.
Mi kell még egy potenciális befektető meggyőzéséhez?
A befektető is emberből van, ezért a számokon túl az is fontos, hogyan tálalod neki a lehetőséget. Ne feledd, hogy a befektető pénzéért mások is versenyeznek, és mindent megtesznek azért, hogy őket válasszák. Ügyelj a részletekre, és te tegyél meg még többet.
1. Tartsd szem előtt a befektető érdekeit is
Már az első prezentáción biztosítsd arról, hogy szem előtt tartod az ő szempontjait is.
Mindenekelőtt szeretné olyan emberre bízni a cég irányítását, aki
· tiszta vállalati jövőképpel rendelkezik,
· egyértelműen és őszintén kommunikál,
· biztosítja az átlátható működést,
· rendezetten kezeli a cégügyeket,
· magabiztos vezetői képességekkel bír,
· önállóan és csapatban is tud dolgozni.
Mutasd meg a prezentáció és a kommunikációtok során, hogy képes és nyitott vagy egy ilyen együttműködésre, és hajlandó vagy tanulni azokon a területeken, ahol még hiányosságaid vannak.
2. Végezz piacelemzést
A befektetők értékelik az alaposságot, és nem szeretik a mellébeszélést. Ezért adatokkal és piackutatással támaszd alá a vállalkozási ötleted életképességét. A piacelemzés magában foglalja a piac méretének és növekedési lehetőségeinek bemutatását, valamint a legfontosabb trendek, mozgatórugók és kihívások áttekintését.
A pénzügyi terveddel összhangban elkészített értékesítési és marketingterved tartalmazzon részletes információkat a célpiacodról, az értékesítési és marketingstratégiádról, valamint a jövőbeli ügyfelek elérésére és a velük való kapcsolatfelvételre vonatkozó terveidről. Tájékozódj a célcsoportod vásárlási szokásairól. A hiteles adatok és a piackutatás bemutatása határozottan segíti a vállalkozásod életképességének bizonyítását, és ezzel a befektetői bizalom erősítését.
3. Elkötelezett csapat nélkül bele se fogj
Van egy különösen fontos, nem számszerűsíthető szempont, ami minden befektető mumusa: a kiszemelt vállalkozás vezetőinek és munkatársainak elköteleződési szintje, lelkesedése.
Az ok egyszerű. Számos induló vállalkozás azért bukik el, mert a vezetők nem bírják a strapát, belefáradnak a szünet nélkül érkező feladatokba, kihívásokba. Vagy éppen összevesznek a csapattagok a folyamatos, erős munkastressz hatására. Ha el akarod oszlatni a befektetőd ilyen irányú aggályait, hangsúlyozd a csapatod képességeit és tapasztalatát.
4. A száraz adatokat prezentáld izgalmasan
El tudod képzelni, hogy egy új ötleteket rendszeresen kereső befektető hány üzleti tervet lát egy héten? Szeretnéd, hogy a tiédet találja érdekesnek?
Légy egyedi és frappáns. A fontos pénzügyi adatokon túl szemléletesen mutasd be a termékedet vagy a szolgáltatásodat.
5. Légy felkészült a kérdésáradatra
A komoly befektetők sokat kérdeznek. Az ötleted bemutatásakor záporozó kérdésekre tudni kell frappánsan válaszolni. Az érdeklődő befektetők nem azért tesznek fel neked keresztkérdéseket, mert szekálni akarnak vagy mert nem tetszik nekik az üzleti ötleted. Ha nem látnának fantáziát az ötletedben, nem fárasztanák magukat a kérdések kigondolásával. Tehát becsüld meg a kérdéseket, és minden válaszadást tekints egy lehetőségnek, egy újabb téglának ahhoz a szilárd alaphoz, amely a befektető megnyeréséhez szükséges.
Én többször álltam mindkét oldalon, így tudom mi jár a befektetők fejében – általánosságban is, de az adott helyzetben konkrétan is. Amikor egy ügyfelemet készítem fel egy befektetői prezentációra, nagy hangsúlyt fektetek a váratlan kérdések megválaszolására.
Hofer Noémi
2023.04.01