Hatalmas összeget pumpál a kormány az elektromos autózásba

Hatalmas összeget pumpál a kormány az elektromos autózásba

A magyar kabinet novemberben 60 milliárd forintos programot indít az elektromos autók elterjedésének támogatására, ebből egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a kínai Sencsenben.

A kormány novemberben 60 milliárd forintos programot indít az elektromos autók elterjedésének támogatására, ebből egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a kínai Sencsenben.

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzk5NTRlNzExMjg2NDQxNTU5NDhkOTNjZWRmMWQ0ZDRl.jpeg

A magyar cégek 30 milliárd forintos támogatást kapnak elektromos járművek vásárlására.

Fotó: Facebook / Szijjártó Péter

Jönnek a nagy kapacitású töltőállomások és a céges kedvezmények

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető arról számolt be, hogy a novemberben induló programban 30 milliárd forintból a következő két és fél évben 170 új, nagy kapacitású elektromos töltőállomást építenek Magyarországon a legforgalmasabb utak mentén. 

Arról is tájékoztatott, hogy a másik 30 milliárd forintból pedig lehetővé teszik, hogy cégek, például

  • egyéni vállalkozások, 
  • taxisok, 
  • autómegosztással foglalkozó társaságok kedvezményesen, támogatással vásárolhassanak elektromos járműveket, kisbuszokat vagy kisteherautókat is.

Szijjártó az európai és a globális gazdaság gerincoszlopát adó autóipar forradalmi átalakulásáról is beszélt, amelynek szavai szerint hatalmas jelentősége van a környezetvédelem szempontjából is.

„Ha komolyan vesszük a klímaváltozás elleni küzdelmet, akkor tudnunk kell, hogy mindez lehetetlen az elektromos autózás nélkül” – figyelmeztetett. Elmondta, „ma a világon a károsanyag-kibocsátás 14 százalékáért a közúti közlekedés felel: a buszok, az autók, a kamionok, a teherautók. És ha a közúti közlekedést nem tudjuk átállítani elektromos alapokra, akkor a klímaváltozás elleni küzdelem is kudarcot fog vallani, a környezetvédelmi céljainkat sem fogjuk tudni elérni”.

Kiemelte, hogy hazánk vezető szerepet játszik a szektor elektromos átállásában. „Nagyon rég volt már olyan, hogy a globális gazdaságot meghatározó technológiai forradalomban Magyarország élenjáró lett volna” – mutatott rá, ami szerinte óriási teljesítmény egy ekkora országtól.

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzk1ZmQ5ZjE2NTViMzRjZDNhZDI5ZTBhZjJlYTExYjU4.jpeg

Szijjártó Péter szerint az elektromos autóipar át fogja venni a hagyományos helyét, ha tetszik, ha nem.

Fotó: Facebook / Szijjártó Péter

A BYD már Magyarországon van, hamarosan eljön a hagyományos autóipar vége

A miniszter tudatta, hogy a kormány tervezett támogatási programjáról tájékoztatta a nap folyamán a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD elnökét, aki ezt üdvözölte, különösen annak fényében, hogy a vállalat néhány napja kezdte meg járművei forgalmazását hazánkban.

Szijjártó Péter arra is kitért, hogy a BYD számára fontos piac a magyar, ráadásul már ma is elektromos buszokat gyárt Komáromban a cég. Aláhúzta: 

az elektromos autóipar át fogja venni a hagyományos autóipar helyét, ha tetszik, ha nem, ez tény, és ezen változtatni nem lehet.

„Itt a kérdés csak az, hogy Magyarország élen szeretne-e járni, vagy le akar maradni”.

„Élen akarunk járni, mert ezzel Magyarországot, a magyar gazdaságot tovább erősítjük, újabb és újabb munkahelyeket hozunk létre a magyar emberek számára” – fűzte hozzá.

Mégsem kellett hozzá uniós forrás

A kormány még augusztus végén közölte, hogy a klímasemlegesség elérése érdekében az elektromobilitás hazai elterjedését további eszközökkel szükséges támogatni. Akkor úgy fogalmaztak, „elsősorban európai uniós forrásból” kívánják ezt megoldani, de felkészültek arra is, hogy ezek a pénzek esetleg nem érkeznek meg vagy késnek. Ebben az esetben Varga Mihály pénzügyminiszternek kell gondoskodnia a két célra – az elektromos autók magánvállalkozások általi beszerzésére és a töltőhálózat bővítésére – 30–30 milliárd forint „többletforrás biztosításáról”. 

A mai bejelentéssel tehát eldőlt, a pénzügyminisztérium megtalálta a szükséges pénzt, és ehhez nem volt szüksége az Európai Unióra. 

Milyen támogatás volt korábban elérhető Magyarországon? 

Az azóta már megszűnt Innovációs és Technológiai Minisztérium legutóbbi programjában új, a pályázat benyújtását megelőzően forgalomba még nem helyezett, vagy a márkakereskedő által tesztautóként saját tulajdonban Magyarországon forgalomba helyezett, tisztán elektromos személygépkocsik megvásárlását, valamint zárt, vagy nyílt végű pénzügyi lízing és operatív lízing keretében elektromos gépjárművek beszerzését támogatta.

A vissza nem térítendő támogatás a 12 millió forintos ár alatt elérhette a 2,5 millió forintot, míg 12–15 millió forintos elektromos autók esetén a 1,5 millió forintot. 15 millió forintnál drágább elektromos autók vásárlására viszont nem vehették igénybe a támogatás. 

A pályázati keret 3 milliárd forintot tett ki, amely 2022. június 1-jéig vagy az összeg kimerüléséig volt elérhető.

A támogatást igénybe vehették lakossági ügyfelek, civil szervezetek, felsőoktatási intézmények és egyesületek is. Az állami támogatást azonban nem vehették igénybe használt elektromos autóra vagy plug-in hibridre.

2023 október 19.

Forrás: vg.hu

Szerző: VG-MTI