Jelige: „Garázst keresek azonnal”
Szó szerint varázslat kellene ahhoz, hogy Zalaegerszegen – de egyáltalán a nagyvárosokban – azonnal találjunk eladó vagy kiadó garázst. A kereslet bizony nagy, a kínálat ennél sokkal kisebb, s ez a piaci helyzet nem fog változni az elkövetkezendő években sem.
Az önkormányzat vélhetően mindent megtesz azért, hogy az utóbbi években megháromszorozódott autómennyiségnek megoldja a parkolási gondját Zalaegerszegen. Az arányos városfejlesztést szem előtt tartva próbál minden városrészben minél több helyet lefaragni a parkolóhelyek kialakítására, miközben azt is figyelembe kell venni, hogy mindez ne menjen a zöldfelületek rovására. Napi szinten mintegy 50 ezer gépkocsi közlekedik Zalaegerszegen és vonzáskörzetében. Aki nem elégszik meg azzal, hogy éjszakánként a szabadban hagyja autóját, annak bizony mélyen a zsebébe kell nyúlnia vagy szemfülesként azonnal lecsapni egy-egy eladó-kiadó garázsra.
– Sokkal több a kereső ügyfél, mint amennyi garázs előadóvá válik a városban. Részben befektetési, részben saját célú felhasználásra szeretnének vásárolni gépkocsitárolót. Nagyon szűk ez a piac – tájékoztatta lapunkat Juhász Judit, a GDN Ingatlanhálózat Zala ingatlaniroda tulajdonosa, aki közel tíz éve dolgozik ebben a szakmában. Először hitelközvetítéssel foglalkozott, majd ezt kiegészítette az ingatlanközvetítéssel. Két évvel ezelőtt alapította saját irodáját. – A befektetési célú garázsvásárlás azért éri meg, mert kevesebb pénzt kell költenie, mint egy bérbeadásra szánt lakás esetében. Másrészt nem kell attól tartani, hogy lelakják vagy tönkreteszik azt. Az árakról elmondhatjuk, hogy nagy mértékben emelkedtek az utóbbi években. Egy belvárosi garázs 7 millió forinttól indul és akár 15 millió forintért is gazdát cserélhet. A landorhegyi és a kertvárosi részben, illetve a peremkerületekben 5-6 millió forint az irányár.
A bérbeadási árak aránya is hasonló mértékű, mondta a szakember. Míg a Kertvárosban vagy a Landorhegyen átlagosan 25 ezer forintért bérelhetünk zárt kocsibeállót, addig a frekventált helyeken 5-10-15 ezer forinttal többe kerül. Természetesen mindenki azt szeretné, ha a lakóhelyéhez minél közelebb lenne az ingatlan, ezért 2-300 méternél messzebb már nem keresnek garázst.
– A vásárlók és bérlők abszolút hosszútávon gondolkodnak. Akár drágább, akár olcsóbb autóról van szó, a tulajdonosok nem szívesen hagyják a szabadban vagy közterületen a járművet. Hozzáteszem, nem annyira jellemző, hogy ingatlanközvetítőt vesznek igénybe vásárlásnál vagy akár bérlésnél, ugyanis nagyon hamar gazdára talál a meghirdetett garázs.
A legtöbb új építésű ingatlannál igyekeznek figyelembe venni az igényeket, így több garázst vagy udvari beállót terveznek, a régi lakásoknál, tömbházaknál értelemszerűen nem tudnak bővíteni, tette hozzá a szakember. Nem beszélve arról, hogy manapság egy háztartás akár kettő-három gépjárművel is rendelkezik. Érdekesség, hogy van olyan belvárosi rész, ahol a nagyobb terepjárók, modern autók be sem férnek a szűk garázsajtók miatt. Hiába, a gépkocsik már nem Lada és Trabant méretűek.
Juhász Judit még elmondta, országos tendencia, hogy mindenhol emelkednek a garázsárak. Ritkán, de akad egyébként, aki inkább raktározásra vagy értékek tárolására és nem a gépjármű részére keres kocsibeállót. Érdeklődésünkre egy másik ingatlaniroda vezetője hasonlóan azt nyilatkozta, hogy egy évvel ezelőtt adtak el utoljára garázst. Hirdetés nélkül, ismerősök útján szinte azonnal megvan az új tulajdonos.
Forrás: zaol.hu
2023.08.14