Nincs elég ellenállóképesség a vállalatokban a legújabb kutatás szerint

Nincs elég ellenállóképesség a vállalatokban a legújabb kutatás szerint

Hiába befolyásoltak az elmúlt három évet különböző válságok és gazdasági bizonytalanságok, a cégvezetők többsége (53%) közel sem érzi vállalataikat kellően erősnek ahhoz, hogy megküzdjenek a jövő kihívásaival. A vezető analitikai vállalatként ismert SAS legújabb jelentése, mely a „Resiliency Rules” névre hallgat, az üzleti életben tapasztalható rugalmasság jelenlegi helyzetét vizsgálta olyan iparágakban, mint a pénzügyi szolgáltató szektor, kormányzat, kiskereskedelem, gyártás, egészségügy. A felmérés feltárta, hogy különböző vállalatok milyen lépéseket tesznek a változásokkal való megbirkózás és a lehetőségek megragadása érdekében.

 A jelentés kiegészítéseként az SAS kifejlesztett egy új, ellenállóképességet értékelő eszközt. Az ingyenes, online kiértékelő eszköz lehetővé teszi az üzleti vezetők számára, hogy a tanulmányban vizsgált öt alapvető „rugalmassági szabály” alapján értékeljék saját vállalatuk rugalmassági hányadosát. 

Duma helyett tények

A SAS a kutatás során 2414 olyan felsővezetőt kérdezett meg, akik száz főnél több kollégát foglalkoztató vállalatoknál dolgoznak. A válaszadók 70%-a optimista saját országa gazdasági helyzetével kapcsolatban, 80% pedig kifejezte, hogy terveznek olyan beruházásokat a közeljövőben, amelyek a rugalmassági stratégiát segítik. A felmérés azonban megmutatta, hogy szakadék található ott, hogy mit tartanak fontosnak a cégvezetők az ellenállóképesség terepén, és hogy vállalataik hogyan szerepelnek ezen a területen.

Az adatok az alábbiakat mutatják:  

  • Bár 97% szerint fontos vagy többnyire fontos az ellenállóképesség, mindössze 47% tartja saját vállalatát kellően felkészültnek és rugalmasnak.
  • A válaszadók közel fele (46%) elismeri, hogy vállalata nem teljesen felkészült az olyan kihívásokkal szemben, mint az adatbiztonság (48%), a produktivitás (47%) vagy a technológiai innovációk használata (46%).

Hiába a rugalmassági szakadék, a válaszadók 81%-a úgy véli, megfelelő iránymutatással be lehet hozni a lemaradást. A válaszadók több mint 90%-a az analitikát és az adattudományt a rugalmassági stratégia kiemelkedően fontos eszközének tekinti. 

Az ellenállóképesség elérésének öt szabálya

A SAS öt olyan alapelvet azonosított, amelyek fontosak az üzleti ellenállóképesség fenntartásához és megerősítéséhez:

  1. Gyorsaság.
  2. Innováció.
  3. Egyenlőség és felelősség.
  4. Adatkultúra és -tudatosság.
  5. Kíváncsiság.

A kutatásban meghatározott öt szabály kapcsán a SAS megvizsgálta, a cégvezetők milyen módon rangsorolják és hajtják végre azokat. Egy dolog egyértelműnek bizonyult: a nagyfokú rugalmasságot mutató vezetők minden egyes területre nagyobb értéket helyeznek és többet fektetnek be, mint az alacsonyan ellenálló vezetők.  A válaszok ország- és iparági szegmensek szerint egybehangzóak voltak, ami azt jelzi, hogy a vezetők ezeket a rugalmassági stratégia alapvető összetevőinek tekintik.

Az egyik legfontosabb tanulságként az jelent meg, hogy az analitika és az adatelemzés kulcsfontosságú az ellenállóképességi szabályok végrehajtásában. A rugalmas vezetők szinte mindegyike (96%) egyaránt használ belső és külső elemzéseket egy-egy döntéshozatalnál, és ezzel biztosítják ügymenetük folyamatosságát.

Rugalmassági index a kutatás hátterében

A tanulmányhoz a SAS egy „Resiliency Index” nevű értékelési módszertant hozott létre annak megértése érdekében, hogy a vezetők számára a rugalmasság hol illeszkedik a prioritások és a beruházások közé. A SAS a válaszadókat három kategóriába sorolta:

  • Magas ellenállóképesség: 26%
  • Mérsékelt ellenállóképesség: 54%
  • Alacsony ellenállóképesség: 20%

Összehasonlítva az egyes vállalatok üzleti gyakorlatát, a magas ellenállóképességgel rendelkező vezetők úgy vélik, hogy a strukturált stratégia kulcsfontosságú, mivel az nem csupán a zavarok kezelésével foglalkozik, de az üzleti stabilitásban is szerepet játszik. A rugalmassági stratégia hatással van a legfontosabb üzleti mérőszámokra, többek között a munkahelyi teljesítményre és a fogyasztói bizalomra.

 Tippek a téma legjobbjaitól

A vállalati ellenállóképesség fejlesztése a megfelelő adatok és elemzések felmutatásával kezdődik. A SAS a Resiliency Indexen alapuló, ingyenes eszközként bevezette a Resiliency Assessment Toolt, amellyel bárki elvégezheti saját üzleti értékelését és kialakíthatja akciótervét. Az eszköz, valamint a jelentésben szereplő vezetők meglátásai gyakorlati útmutatást nyújtanak a nagyobb üzleti ellenállóképesség megteremtéséhez.

A jelentésről és a fejlesztő eszközökről további információ az alábbi oldalon: www.blogs.sas.com/content/resiliency/.

 A kutatás módszertanáról:

  • A SAS novemberben mélyinterjúkat készített Brazília, Franciaország, Németország, India, Japán, az Egyesült Királyság, a Benelux államok, az Ibériai-félsziget és az Egyesült Államok üzleti vezetőivel, hogy megismerje a felsővezetők nézőpontját az üzleti ellenállóképességről és a vezetési megközelítéseikről a változékony időkben.
  • Egy saját online felmérést végeztek 2414 felsővezetővel, akik teljes munkaidőben dolgoznak a pénzügyi szolgáltatások, a kiskereskedelem/fogyasztási cikkek, a gyártás, az egészségügy/élettudományok vagy a kormányzat területén 2022. december 16. és 2023. január 4. között az említett országokban.

 Forrás: SAS

2023.05.24