Rovatok

A munkabalesetek száma 2023-ban tovább csökkent

Bér- és munkaerőpiac

A munkabalesetek száma 2023-ban tovább csökkent Magyarországon, derül ki a nemzetgazdaság 2023. évi munkavédelmi helyzetéről szóló jelentésből.

A munkabaleseti adatok pozitív változása a hazai munkakörülmények, a munkavégzés biztonságának további javulását, a Kormány által kialakított munkavédelmi szabályozási környezet hatékonyságát mutatja, melynek köszönhetően a halálos munkabalesetek száma is immár három éve folyamatos csökkenést mutat.
A foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter kiadta a nemzetgazdaság 2023. évi munkavédelmi helyzetéről szóló jelentést, amely felhívja a figyelmet a munkavédelem társadalmi hatásainak jelentőségére, az egészséges és biztonságos munkavégzés, a munkavállalók egészségmegőrzésének fontosságára. A munkavédelmi hatóság minden évben kiemelten ellenőrzi az olyan fokozottan veszélyes ágazatokat, mint az építőipar, a feldolgozóipar, vagy a mezőgazdaság, ahol a munkavállalók egészsége, biztonsága gyakoribb, illetve súlyosabb veszélyeztetésnek van kitéve. Az ellenőrzések közel 70 százaléka a kiemelt ágazatokban történt. A veszélyes ágazatok, tevékenységek gyakoribb ellenőrzésével visszaszorítható volt a súlyosabb munkabalesetek száma, ezzel is tovább javítva a munkavédelmi helyzetet.

Forrás: NGM 

2024.09.13

700 ezer ingyenes kiadvány és digitális fejlesztések segítik a diákokat

Képzés, szakképzés

175 ezer példányban érkeztek meg a hazai iskolákba a pénzügyi tudatosság fejlesztését támogató Állampolgárok pénzügyei c. munkafüzetek a 8. és 12. évfolyamos diákok számára. Emellett 520 ezer példányt rendeltek az iskolák a pénzügyi és gazdálkodási ismereteket is tartalmazó tankönyvekből és a pénzügyi fejezetekkel kiegészített munkafüzetekből. A pénzügyi műveltség fejlesztését célzó, 10 éve zajló munka eredményeit a PISA pénzügyi műveltség mérés is visszaigazolta.

A jövő héten induló tanév egyik újdonsága, hogy már a 9. osztályos matematika tankönyv is tartalmaz önálló pénzügyi fejezetet. Emellett elkészültek az állampolgári ismeretek tantárgy pénzügyi fejezeteinek tanórai feldolgozását segítő Állampolgárok pénzügyei munkafüzetek interaktív tesztekkel és animációkkal színesített e-learning változatai a 8. és a 12. évfolyamok számára. A kiterjesztett valóság (AR) élményével kiegészített munkafüzeteket augusztus végén minden hazai iskolába ingyenesen eljuttatta a Pénziránytű Alapítvány.

Az általános iskolásoknak szóló Küldetések a pénz világában, valamint a középiskolások pénzügyi nevelését segítő Iránytű a pénzügyekhez tankönyvek idén is látványos kiterjesztett valóság megoldásokkal, összesen 38 ezer példányban és frissített multimédiás tartalommal kerülnek az iskolatáskákba. A középiskolai tankönyvet megújult e-learning tananyag támogatja.

mindennapi pénzügyi fejezeteket tartalmazó általános iskolai, 3-8. osztályos matematika- és környezetismeret munkafüzetekből, a 9. osztályos matematika tankönyvből, valamint a 8. és 12. osztályosoknak készült Állampolgári ismeretek tankönyvekből pedig közel 490 ezer példányt rendeltek az iskolák a 2024/2025-ös tanévre.

Az alsó tagozatosok pénzügyi nevelését emellett az alapítvány ingyenes társasjátékai is támogatják. Az idősebb korosztályok számára pénzügyi személyiségtesztek, valamint megújult, digitális játékok állnak rendelkezésre.

Idén összesen mintegy 700 ezer kiadvány erősíti a diákok pénzügyi tudását. A 2016 óta a Magyar Nemzeti Bank támogatásából megvalósult tartalomfejlesztés nyomán eddig több mint 3,4 millió ingyenes könyv és munkafüzet segítette a pénzügyi kultúra iskolai fejlesztését. A munka eredményét a PISA 2022 pénzügyi műveltség mérés is visszaigazolta: a magyar 15 éves diákok 492 pontos eredménye jelentősen meghaladta a legutóbbi vizsgálatban résztvevő 20 ország 475 pontos átlagát.

2024. 08. 29. 

Forrás: Pénziránytű 

Az országban elsőként Keszthelyen lesz önálló agroturisztikai tanszék

Képzés, szakképzés

További másfél milliárd forintot fordít a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem a keszthelyi Georgikon campus fejlesztésére, amely hamarosan az agroturisztikai képzés hazai központja lesz.

Prof. Gyuricza Csaba kiemelte, a Georgikonon az agroturizmusra koncentrálnak, s az országban elsőként itt lesz önálló tanszéke ennek a szaknak.

Hankó Balázs felsőoktatásért, innovációért, szak- és felnőttképzésért felelős államtitkár leszögezte, a megújult hazai modell összekapcsolja az egyetemeket a szakképző centrumokkal, valamint a gazdasági-piaci szereplőkkel, a középpontban pedig a tradíció, a versenyképesség, a térségi fókusz, valamint a gazdasági és gyakorlati igény áll.

A sajtótájékoztató után (b-j) Manninger Jenő, Nagy Bálint, prof. Gyuricza Csaba, Hankó Balázs, dr. Rózsa László, a Georgikon főigazgatója és dr. Szabó Péter, a campus főigazgató-helyettese
Fotó: Péter B. Árpád

Az egyetemi rendszer átalakításáról azt mondta: az irány jó, mert ha Brüsszelből támadnak valamit, akkor „az tradíciót és normalitást jelent”. Kifejtette, az agráriumot a turizmus kapcsolja össze a vidékfejlesztéssel, ennek jegyében indul Keszthelyen agroturisztika szak, amely illeszkedik a térség sajátosságaihoz, s megfelel a helyi igényeknek is.

Nagy Bálint közlekedési államtitkár, a térség országgyűlési képviselője úgy fogalmazott, egy város s a hozzá kapcsolódó régió életében rendkívül fontos az egyetem, amelynek identitásformáló szerepe is van. Szerinte lényeges, hogy együttműködésben piacképes

fejlesztések induljanak, amelyek az egész ország érdekeit is szolgálják. Emlékeztetett: a Georgikon együttműködik a keszthelyi közgazdasági szakközépiskolával is, amelynek célja, hogy középfokú végzettségű agrárszakembereket képezzenek, akik egyben hallgatói utánpótlást is jelent a MATE számára.

Manninger Jenő polgármester úgy összegzett: Keszthely egyszerre balatoni és egyetemi város. „A Balaton adja a látnivalót és a turisztikai lehetőségeit, a múltat és a jövőt azonban az egyetem nyújtja, amelynek léte mindig is stratégiai kérdés volt”. Hozzáfűzte, a Georgikon növeli a város értékét s biztosítja a jövőjét.

Forrás: zaol.hu

2024.05.29 

Nívós szakmai konferenciának adott otthon az ELTE Savaria Egyetemi Központ

Képzés, szakképzés

 

Merre halad a világ és miért van szükség fenntarthatósági fordulatra? – ezekre a kérdésekre is választ kaphattak annak a konferenciának a résztvevői, amelyet Fenntarthatóság és vállalati fejlődés címmel rendeztek az ELTE Savaria Egyetemi Központban.

A szó szoros és legpozitívabb értelmében folyik az élet az ELTE Savaria Egyetemi Központ aulájában csütörtök kora délután: kártyázó és beszélgető csoportok, előadásra siető hallgatók, könyvekbe temetkező fiatalok. Nem sokkal később, egy ajtóval beljebb Lenkai Nóra, az ELTE rektori biztosa köszöntőjében meg is jegyzi: sokat dolgoztak azért az ELTE-hez való csatlakozásért, és sokat tettek azután is, hogy a szombathelyi intézmény megőrizze helyét az ország felsőoktatási térképén. Úgy tűnik, sikerült – több száz fővel emelkedett a hallgatói létszám, bizonyos szakokra többszörös a túljelentkezés, joggal büszkék lehetnek a gépészmérnökképzésre (ezt Szombathely adta az ELTE-nek), miközben ellátják sporttudományi szakemberekkel a régiót. Lenkai Nóra szólt arról is, a fenntarthatóság ma már a mindennapjaink része, az egyetem fenntarthatósággal foglalkozó szervezete pedig 2008 óta működik. Megtiszteltetésnek tartja, hogy otthont adhatnak a neves szakemberek részvételével megrendezett konferenciának, amelyre több oktató és hallgatói is jelezte részvételi szándékát – az online és a virtuális térben egyaránt.

 Közgazdaság és fenntarthatóság

– Manapság egy modern gazdálkodástudományi képzés elképzelhetetlen a fenntarthatóság témája nélkül – húzta alá Dr. Varga Imre egyetemi docens, az ELTE SEK Gazdaságtudományi Intézetének vezetője. Érdeklődésünkre elmondta: Vállalati környezetmenedzsment órát is tartanak, az teljesen erre a témára épül. Vannak kutatások az intézeten belül a zöld marketing területén is, amely szintén fontos és egyre inkább előrébb kerülő témakör.  Merre halad a világ? – tette fel a kérdést dr. Horváth Bianka, a MNB elnöki főtanácsadója. Előadásában hangsúlyozta: a húsz százalék feletti inflációt az országok negyede tudta olyan ütemben csökkenteni, mint Magyarország. Szerinte nem túlzás azt állítani, hogy a recesszió után idén gazdasági növekedés jöhet. Szerinte át kell állni a termelékenységet javító működési modellre.   Fenntarthatósági fordulatra van szükség – hangsúlyozta, majd így folytatta: – évente mintegy 70 százalékkal túlhajszoljuk a Föld kapacitását. A zöld átállás költségei jelentősek, de meg kell próbálni előteremteni rá a fedezetet. A kihívás egyben lehetőség is: energetikai beruházásokat, technikai fejlődést, új munkahelyeket, egészségesebb társadalmat, pénzügyi innovációkat hozhat. Az előadások sorát Végh Richárd a Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója és Pokó Diána mesterségesintelligencia- és technológiai szakjogász, a GTTSZ Gazdasági és Külgazdasági Tagozatának társelnöke folytatta, majd vállalati kerekasztal beszélgetés zárta a rendezvényt.

Forrás: vaol.hu 

2023.02.23 

Mutatjuk a legjobb technikumokat Győr-Moson-Sopronban

Képzés, szakképzés

A győri Deák a hatodik, a Jedlik a 8., a Hild-iskola a 26. azon a listán, amely a száz legjobb hazai technikumot sorolja fel. Összességében tizenegy győri, három soproni, egy mosonmagyaróvári intézmény került fel, így térségünk a rangsorban messze felülreprezentált.

  • – Nagy volt a meglepetés és annál nagyobb az öröm, amikor az igazgatónő bejelentet- te, hogy az iskolánk lett a vármegye legjobb technikuma – osztotta meg lapunkkal a győri Deák diákja, a 19 éves Tarsoly Benedek. Ő vállalkozási ügyintézést tanul és bízik benne, hogy piacképes lesz a tudása.
  • Czumpf András közgazdászoktató pedig hozzátette: amit a Deák-iskola tanít, vagyis például pénzügy, számvitel, statisztika, az hasznos tudás és az életben felhasználható.
  • A technikumok egyre inkább felértékelődnek, egyre többen jelentkeznek ezekbe az oktatási intézményekbe..

Megszeretik a szakmai tárgyakat

Kovácsné Zimborás Ágnes, a Deák-technikum igazgatója elmondta: 500–550 diák tanul náluk, ötven körül van az oktatói és dolgozói létszám. Krakkótól Székelyföldön át Spanyolországig, Portugáliáig a tanév alatt két-három hetes külföldi szakmai gyakorlatra mehetnek a legkiválóbbak, a nyári szünetben pedig három hónapra, idén éppen sevillai cégekhez.

Az országos tanirodai hálózat gyakorlatorientált képzést tesz lehetővé, ennek központja náluk van. Megtanítják, milyen egy virtuális cégben dolgozni, milyen a számviteli vagy a HR-osztály. Így amikor a végzettek elkezdenek dolgozni, rövidebb a betanítási idő. A taniroda.hu oldalukhoz az egész országból, sőt, külföldről is csatlakoznak.

– Több év előkészítő munka kellett ehhez az előkelő helyezéshez. Közgazdasági technikum vagyunk, tehát a közismereti tárgyak mellett a számviteltől kezdve a pénzügyi ismeretekig sok mindent oktatunk, amelyek a munkaerőpiacon egyre értékesebbek – kezdte az igazgató, aki 19 éve vezeti a Deákot.

– Az érettségi eredmények, a kompetenciamérések alapján is a legjobbak közé tartozunk, de a legfőbb visszajelzés, hogy a diákok 99 százaléka megszereti a szakmai tárgyakat. A technikumok egyre inkább felértékelődnek, hozzánk is egyre többen jelentkeznek. Eddig négy-ötszörös volt a túljelentkezés, most, hogy két tannyelvű iskolává váltunk, várhatóan még növekszik népszerűségünk.

DSC_7014
A tizenegyedikesek vállalkozási és ügyviteli ügyintézők lesznek, éppen részvényekről tanulnak. Fotó: Rákóczy Ádám

A Győri Centrum volt a legsikeresebb

– Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy tavaly és idén is a Győri Szakképzési Centrum volt a legsikeresebb, hiszen tíz iskolánk került a száz legjobb közé, közülük kilenc az első ötvenbe. A technikumi képzés a gimnáziumi oktatás és a szakmatanulás előnyeit egyszerre biztosítja, érdemes ezt választani a továbbtanulásnál – nyilatkozta Hartyándiné Frey Aranka főigazgató.

A rangsor összeállítása hat mutató alapján történt, mint: a beiratkozó tanulók előző tanév végi tanulmányi eredménye, a kilencedik évfolyam kezdésekor megírt bemeneti szakképzési kompetenciamérésen elért eredmény, az évfolyamot sikeresen teljesítők aránya, a tanulók érettségi eredménye, az intézmény teljes munkaidős oktatói- nak az oktatói összlétszámhoz viszonyított aránya, valamint a digitális eszközellátottság. Az elérhető maximális pontszám 100 lehetett.

Együttműködés az egyetemmel

A lista 29. helyezettje, a soproni Fáy András két tannyelvű közgazdasági technikum a következő tanévben ünnepli 140. évfordulóját. Módlyné Erdélyi Anita igazgató lapunknak elmondta, hogy a város és a járás legjobb technikumában közel négyszáz diák tanul 30 oktató támogatásával.

– Gazdálkodás és menedzsment, közlekedés és szállítmányozás ágazatokon képezünk szakembereket a gazdasági szféra számára pénzügyi-számviteli ügyintéző, valamint logisztikai technikus szakmákban. A Soproni Egyetemmel való együttműködésünk új távlatokat nyitott meg – tette hozzá.

A soproni Fáy tanulója és Módlyné Erdélyi Anita igazgató egy kiállításon.

Vármegyeiek a százban

A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, illetve az Oktatási Hivatal adatai alapján összeállított listán a győri Deák a hatodik 90,61, a Jedlik nyolcadik 90,19 ponttal.

Győrből a Baross a 16., a Hild a 26., a Pálffy a 38., a Pattantyús a 40., a Sport és Kreatív a 47., a Krúdy a 49., a Bercsényi a 94., Sopron és környékéről a Fáy a 29., a Porpáczy a 39., a Roth Gyula a 73., a mosonmagyaróvári Bolyai a 43. lett. A Széchenyi-egyetem Szent-Györgyi Albert egészségügyi szakképzője a 72.

Forrás: Kisalföld

2024.01.31

Tíz éves a gépészmérnök képzés Szombathelyen

Képzés, szakképzés

Tíz éve a gazdasági, politikai és felsőoktatási élet döntéshozói kézjegyükkel látták el a szombathelyi gépészmérnöki képzés megteremtéséről szóló megállapodást, s ezzel történelmet írtak.

Hogyan indulhatott el szó szerint a semmiből a gépészmérnök képzés Szombathelyen? – erre is választ adtak a történések alakítói a Vármegyeházán tartott rendezvényen. Dr. Balázsy Péter, a Vas Vármegyei Önkormányzat jegyzőjének köszöntő szavai után dr. Hende Csaba, az Országgyűlés alelnöke elevenítette fel az akkori eseményeket. Mint mondta, feledhetetlen marad számára ahogy jó 10 évvel ezelőtt Brumbauer József, Molnár Miklós akkori alpolgármester és Takács Balázs megjelent a Honvédelmi Minisztériumban, és közölték, mit akarnak. – Annak idején a gépészmérnök képzés elindítását az említett vállalatvezetők és a szombathelyi városvezetés kezdeményezte, mert felismerték azt, hogy az akkori bérviszonyok között, az akkor már meglévő oktatási és ipari centrumok szívó hatását is figyelembe véve nem hogy nem tudnak gépészmérnököt ide csábítani, de még a szombathelyi fiatalokat sem tudják visszahívni – fejtette ki dr. Hende Csaba. A politikus emlékezett arra is, hogy honvédelmi miniszterként kormányüléseken többször is komoly harcot kellett vívnia azért, hogy a vasi megyeszékhelyen ez a képzés elindulhasson.
– A politika és a gazdaság egyet akart, ez volt a siker titka – erősítette meg Majthényi László Hende Csaba gondolatait köszöntőjében. A Vas Vármegyei Közgyűlés elnöke rámutatott: már 2013 előtt is jó pár cikk született, amiben az érintettek a gépészmérnök- és még a villamosmérnök képzés megteremtését szorgalmazták.
Hat cég állt a későbbi duális képzést is megalapozó elgondolás, projekt mögé: a TDK Hungary Components Kft., az Ivy Technology AMS Hungary Kft., a BPW-Hungária Kft., az Aptiv Services Hungary Kft., a Schaeffler Savaria Kft., valamint az Opel Szentgotthárd Kft.
A vállalatok részéről Takács Balázs ügyvezető igazgató szólt, aki elismerte, amikor céljukat kitűzték, maguk sem hittek abban, hogy elindulhat ez a felsőoktatási szakirány Szombathelyen. Kiemelte: a cégek nem egymás ellen, nem egymással versenyezve, hanem egységesen léptek fel és jelölték ki az irányt. Leszögezte, nagyon nagy vállalás érkezett a kormánytól, a várostól és az egyetemtől is, de a vállalatoknak is ki kellett alakítaniuk a duális képzés tárgyi és személyi feltételeit. Hangsúlyozta azt is, a közös munkának a legnagyobb eredménye, hogy a régió szaktudásban, szakemberben fejlődik. Szerinte a TDK és a Schaeffler legutóbbi fejlesztései sem indulhattak volna el, ha nincs a gépészmérnök képzés. Harangozó Bertalan a Megyeházán a helyet és a kereteket nyújtotta a megállapodás aláírásához 10 évvel ezelőtt. Az akkori kormánymegbízott közjóként aposztrofálta a gépészmérnök képzést, ami a társadalom tagjainak jószándékú együttműködésének eredménye. – S nem csak papíron, 2015 ősze óta valóságban is. Tehát nem csak beszéltünk róla, hanem meg is valósult. Ez a közjó mind a mai napig hat és a holnapot is meghatározza – húzta alá Harangozó Bertalan, aki szerint a mérnökképzés jelentős fordulatot hozott a szombathelyi felsőoktatásban a korábbi társadalomtudományok, pedagógusképzés mellett. Dr. Puskás Tivadar, Szombathely akkor polgármestere rövid kitekintés után – november 22. napjához mennyi esemény és születésnap kapcsolódik – úgy fogalmazott: 2013. november 22-én egy olyan aláírás történt, ami Szombathely jövőjét is meghatározta. Nem gondoltuk akkor, de reméltük, hogy történelmi tett volt, s történelmi dátummá vált.
Az akkori Nyugat-magyarországi Egyetem volt rektora, Prof. Dr. Faragó Sándor és a szak elindításával megbízott Prof. Dr. Horváth Béla idézte fel, hogyan indulhatott el 2015 szeptemberében szó szerint a semmiből a szombathelyi egyetemen a képzés. Az első gépészmérnökök 2019-ben szereztek diplomát. Nemény András polgármester szerint is mérföldkő volt Szombathely életében az új felsőoktatási szakirány elindítása. A hosszú távú kiszámítható jövő érdekében pedig 2019-ben ötéves vállalást tett a város, minden esztendőben célzottan, 130 millió forinttal támogatja az önkormányzat a képzést. A Savaria Műszaki Intézet ma már az ELTE Informatikai Karához tartozik, így Dr. Kozsik Tamás dékán a közös együttműködésben rejlő és az ipar 4.0 által kínált lehetőségekről is beszélt. Prof. Dr. Kollár László, az intézet igazgatójaként arra hívta fel a figyelmet, ma már gépészmérnök képzés teljes palettáját lefedik. Az alapképzés mellett elindult a mester- és a doktori képzés, valamint az okleveles technikusi képzés is.
Forrás: vaol.hu 
2023.11.23 

Széchenyi István Egyetem: a gyógyításban hasznosuló eredmények születhetnek a Catalyst Europe programban

Képzés, szakképzés

A győri Széchenyi István Egyetem volt a házigazdája az MIT (Massachusetts Institute of Technology, azaz Massachusettsi Műszaki Egyetem) LinQ Catalyst módszertana alapján szeptember 19. és 21. között megvalósult szakmai rendezvénynek. Az esemény középpontjában a kielégítetlen egészségügyi igények feltárása állt, amelynek első lépése egy kutatási projektportfólió kialakítása. A cél az, hogy e projektek közül minél több megvalósuljon, hozzájárulva az orvostudomány fejlődéséhez és az egészséggel kapcsolatos eredmények javulásához. Az eseményen a hét országból érkezett 12 Catalyst EU ösztöndíjast ugyanennyi amerikai, német, spanyol, luxemburgi és magyar mentor szakember segítette.

A Catalyst Europe (Catalyst EU) egy, az MIT LinQ által kifejlesztett Catalyst programon alapuló, egyedülálló módszertanú oktatási program, amely egészségügyi kutatási projektek generálására és támogatására irányul. Célja, hogy paradigmaváltást idézzen elő a kutatási megközelítésekben, felgyorsítva az eredmények hatását az egészségügyben.

A Széchenyi István Egyetem a Catalyst Europe meghatározó partnere, melynek programjára a csaknem 40 jelentkezőből 12-en nyertek felvételt Spanyolországból, Olaszországból, Luxemburgból, Németországból, továbbá Magyarországról a Széchenyi-egyetem mellett az Eötvös Loránd Tudományegyetemről, a Semmelweis Egyetemről, a Szegedi Tudományegyetemről és a Pécsi Tudományegyetemről. A különböző tudományterületek egymást erősítve vezethetnek innovatív megoldásokhoz, ezért nemcsak egészségügyi szakemberek, orvosok vannak a résztvevők között, hanem mérnökök, informatikusok, közgazdászok is. Ők szeptember 19. és 21. között a győri intézményben megtartott szakmai rendezvényen az öt országból érkezett mentoroktól nemcsak tanultak, hanem ahhoz is segítséget kaptak, hogy csoportokat alkotva olyan kutatási projekteken kezdjenek el dolgozni, amelyek néhány éven belül tényleges, az orvoslást segítő fejlesztést, terméket eredményezhetnek.

A mentorok rendkívül neves szakemberek. Köztük van például Petra Barbara Krauledat, aki műszaki projektvezetője volt annak a projektnek, amelynek keretében megalkották az első, az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala által is tanúsított hepatitis C-tesztet. Ennek során szorosan együtt dolgozott Harvey J. Alter és Michael Houghton kutatókkal, akik a 2020-as orvosi Nobel-díjat kapták a hepatitis C-vírus azonosításához vezető, nagy hatású munkájukért. Magyar mentorok is segítik az ösztöndíjasokat, így a Széchenyi István Egyetem Egészség- és Sporttudományi Karának professzora, Rácz István, az Oncompass Medicine Hungary Kft. munkatársai, Dóczi Róbert és Vodicska Barbara, valamint a Debreceni Egyetem docense, Uray Iván.

„A Catalyst módszertan azt szolgálja, hogy megváltoztassa az akadémiai kutatási projektek generálásának paradigmáját: az új tudás létrehozása és a publikációk lehetnek ugyan »melléktermékek«, de a lényeg a valódi piaci hatás elérése. Ez a megközelítés képes átalakítani az akadémiai kutatás kultúráját, hogy a valós világra gyakorolt hatás a siker kulcsfontosságú szempontjai között szerepeljen. Mi a Catalyst közösségben izgatottan várjuk, hogy a Széchenyi István Egyetemmel együttműködve elindíthassuk a Catalyst Europe új időszakát, és megvizsgáljuk, hogyan lehet ezt a módszert a magyar és más európai kutatási ökoszisztémák értéknövelésére felhasználni. Az emberek munkamódszerének megváltoztatása időt igényel, és csak olyan tartós és határozott vízióval érhető el, mint amilyet a győri egyetem képvisel, amely más partnerekkel – például a GE Healthcare-rel együtt – a lehető legtöbbet hozza ki a

Catalyst módszertanból a régióban” – fogalmazott Martha Gray professzor, az MIT LinQ igazgatója és a Catalyst program vezetője.

„A Széchenyi István Egyetem számára egyaránt fontos, hogy hozzájáruljon a nemzetközi színvonalú technológiai kutatásokhoz és a társadalom jóllétéhez. Ez a program mindkét célt szolgálja azzal, hogy általa az orvostudomány fejlődését elősegítő eredmények születhetnek” – hangsúlyozta a program kapcsán dr. Lukács Eszter, a Széchenyi István Egyetem nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettese.

Forrás: Széchenyi István Egyetem 

2023.09.22

Innovatív tervek: együttműködik a Széchenyi István Egyetem és a thyssenkrupp Automotive

Képzés, szakképzés

Közös kutatásokat, szabadalmakat, illetve spinoff vállalkozások megvalósítását is eredményezheti a győri Széchenyi István Egyetem és a thyssenkrupp Components Technology Hungary együttműködési megállapodása, amelyet az egyetem által alapított Tudományos és Innovációs Park projekthez kapcsolódva írt alá a két fél augusztus 31-én.

A Széchenyi István Egyetem tevékenységét széles körű partnerségre építi, amely a csütörtöki aláírással tovább bővült. Az intézmény az egykori győri kekszgyár ikonikus épületének átalakításával hozza létre győri Tudományos és Innovációs Parkját, és ehhez kapcsolódóan kötött hosszú távú együttműködést a thyssenkruppal. A partnerség keretében a felek kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységüknek, valamint a park céljainak megfelelően keresik a közös projektek lehetőségét, amelyek kutatásokban és az eredmények közös hasznosításában is testet ölthetnek.

„Eddig is fontos szerep jutott vállalatunk életében a győri Széchenyi István Egyetemnek, és nagy öröm számunkra, hogy a mostani megállapodással egy minőségileg magasabb szintre emeljük a kooperációt. Győrben már jó ideje jelen van a thyssenkrupp, és helyben is végzünk fejlesztési feladatokat. Vállalatunk, az egyetem, a hallgatók és az ország közös érdeke, hogy a legújabb technológiai trendek és irányok ismeretével felvértezve lépjenek ki az életbe a fiatalok, ebben nagy előrelépés ez a megállapodás” – fogalmazott az ünnepélyes aláíráson Marc de Bastos Eckstein, a thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. ügyvezetője.

Prof. dr. Friedler Ferenc, a Széchenyi István Egyetem rektora, tudományos elnökhelyettese kifejtette, az intézmény kiemelt feladata a magasan képzett szakember-utánpótlás biztosítása. „Ahhoz, hogy a jövő szakembereit felkészítsük a világ mindenkori fejlesztési feladatainak magas színvonalú megoldására, nélkülözhetetlen az élenjáró technológiákat fejlesztő és alkalmazó vállalatokkal való szakmai együttműködés. Az ilyen kooperáció a partnercégnek kiváló munkatársakat biztosít, hallgatóinknak pedig a kiemelkedő szakmai karrier lehetőségét nyújtja” – húzta alá a rektor. Hozzátette, az egyetem új innovációs parkjában folytatandó hosszú távú tudományos együttműködés célja korszerű technológiák közös fejlesztése.

Prof. dr. Bokor József, az intézmény kutatásért és innovációért felelős elnökhelyettese elmondta, a Széchenyi István Egyetem olyan innovációs ökoszisztémát épít, amelyben a térség gazdasági szereplőivel együttműködve, közös célokat megfogalmazva alapozhatnak az intézmény, valamint a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó cégek – így az Autóipari Próbapálya Zala Kft., a ZalaZONE Ipari Park Zrt., a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és a TECHTRA Technológiai Transzfer Intézet Közhasznú Nonprofit Zrt. – kompetenciáira építve. „A thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. fontos szereplője a járműipari szegmensnek, amelyben egyetemünk is jelentős szerepet tölt be, így kölcsönösen erősíteni tudjuk egymást a képzések mellett az innováció területén is” – hangsúlyozta a cég képviselője.

Forrás: Széchenyi István Egyetem

2023.08.31

A Savaria Egyetemi Központ táplálja a régió munkaerőre éhező multijait

Bér- és munkaerőpiac

A Savaria Egyetemi Központ táplálja a régió munkaerőre éhező multijait

A tavalyinál 26 százalékkal többen jelentkeztek az ELTE szombathelyi képzéseire, új slágerszak a pszichológia, a régi klasszikus pedig a pedagógus- és a gépészmérnök-képzés.

Sok tekintetben rekordokat, kiemelkedő számokat hozott az idei felvételi, hiszen 2011 óta nem jelentkeztek annyian a felsőoktatásba, mint az idén, megdőlt a legmenőbb szak tavalyi pontrekordja, és a mennyiségi listavezető Eötvös Loránd Tudományegyetemre felvettek száma is.

Az ELTE összesen 12 225 jelentkezőt vett fel a képzéseire, akik közül nappalin 9620-an, levelezőn 2416-an, esti munkarendben 189-en tanulnak majd tovább. A gólyák 85 százaléka, másképpen 10 396 fő ráadásul állami ösztöndíjas formában tanulhat tovább. 

A felvettek oktatási formák szerinti bontása pedig így fest:

  • alapszakon: 7802
  • mesterszakon: 2964
  • osztatlan szakon: 1279
  • felsőoktatási szakképzésben: 180 

Az egyetem töretlen népszerűsége természetesen az alegységekre is hatással van, az ELTE Savaria Egyetemi Központban például 2019 óta folyamatos a hallgatói létszám növekedése, de idén kilőtt, hiszen 26 százalékkal ugrott meg a szám.

Korábban a Nyugat-magyarországi Egyetemhez tartoztunk, 2006-ban csatlakoztunk az ELTE-hez, amelynek ez az egyetlen vidéki campusa. Ez mentőakciónak számított, mert akkor rossz állapotban voltunk, azóta viszont felfelé ívelő pályán mozgunk, a régió meghatározó oktatási intézményévé váltunk

– kezdte Lenkai Nóra, a Savaria Egyetemi Központ rektori biztosa. 

Mely karok találhatók meg Szombathelyen?

Frissítették a portfóliót, a valós piaci igényekhez igazították a képzéseiket, és sok társadalmi, gazdasági, civil, valamint sportszervezettel kötöttek együttműködési megállapodást. 

A diákok nemcsak az ELTE magas színvonalú elméleti oktatását kapják meg, hanem gyakorlatorientálttá váltak a képzések, a végzősöket gyorsan felszívja a régió munkaerőpiaca. 

E folyamatokat a nagyvállalatokkal, a kkv-kkal és a kamarákkal, illetve a sportegyesületekkel együtt folyamatosan monitorozzák.

Az ELTE szervezeti egységei közül Szombathelyen megtalálható:

  • a Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ, amely a pedagógusképzések centruma a nyugat-dunántúli régióban
  • a Pedagógiai és Pszichológiai Kar, amely a pszichológia és sportszervezés szakokkal produkált jelentős növekedést
  • a Társadalomtudományi Kar, amely először indít új mesterképzésként vállalkozásfejlesztés szakot
  • és az Informatikai Kar, amelynél meghatározó a programtervező informatikus (felsőoktatási szakképzés, alapképzés és mesterképzésben is), a gépészmérnök (alapképzés, duális képzés), valamint a műszaki menedzser alapszak is

Melyek a legnépszerűbb szakok?

A felvételi eredmények azt mutatják, hogy a vezető szerepet a bölcsészettudományi és a pedagógus képzési terület tölti be – a felvettek több mint 50 százalékát ez a két terület adja –, a harmadik helyre a gazdaságtudományok kerültek 23 százalékos részaránnyal.

A Szombathelyen működő négy kar közül a pedagógiai még a központ egészére vetített növekedésnél is nagyobbat, 28 százalékosat produkált. 

A legnépszerűbb szakok közé tartoznak az angol nyelv és kultúra tanára, a német nyelv és kultúra tanára, a testnevelő, gyógytestnevelő tanár, valamint a magyar nyelv és irodalom és a történelem tanári szakok. Idén először iskoláztak be hallgatókat az újonnan meghirdetett természettudomány-környezettan szakos tanári szakra. Az alapképzések közül az anglisztika és a tanító szakra jelentkeztek a legtöbben.

Összedolgozva a multikkal

„A pedagógusképzés a fő profilunk, Nyugat-Magyarországon fellegvárnak számítunk e tekintetben, hiszen teljes a portfóliónk” – folytatta Lenkai Nóra. A rektori biztos hozzátette: a pszichológia új képzés náluk, és azonnal nyolcszoros volt a túljelentkezés, noha általában úgy szokott befutni egy szak, hogy megvannak a gyökerei. 

A legnépszerűbb szak, mint országosan, itt is a gazdálkodási és menedzsment volt, és a legmagasabb felvételi pontszám is ide kellett az államilag finanszírozott területen 418 ponttal –miközben az országos felvételi tekintetében elég szélsőségesen alakultak a ponteredmények. 

A gépészmérnök képzésen pedig a tavalyi 320-as ponthatárral megduplázták a felvételi létszámot.

Az összes multi a partnerünk, hagyományos és duális formában is oktatunk. Az utóbbi révén a tanulók és a cégek egymásra találása nyomán kint töltik a gyakorlatukat, azokkal a gépekkel és munkatársakkal, illetve munkafolyamatokban dolgoznak, amelyekkel utána munkavállalóként is, mivel ezek a cégek a diplomázásuk után fel is veszik őket

– mondta Lenkai Nóra, aki szerint a régióban jelen levő tizenkét-tizenöt multinacionális vállalat ki van éhezve a munkaerőre.

2023. július 31.

Forrás: vg.hu

Fotó: Shutterstock

Eegyüttműködésre lépett a Széchenyi István Egyetem és a Kaposi Mór Oktató Kórház

Képzés, szakképzés

Együttműködési megállapodást kötött a Somogy Vármegyei Kaposi Mór Oktató Kórházzal a győri Széchenyi István Egyetem, valamint fenntartója, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány. A partnerség lehetővé teszi a felsőfokú graduális és posztgraduális képzés, valamint a kutatás, az innováció és a technológiai fejlesztés tovább erősítését, nemzetközileg is jelentős eredmények elérését.

A Somogy Vármegyei Kaposi Mór Oktató Kórház, a Széchenyi István Egyetem, valamint a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány július 26-án, Kaposváron kötött stratégiai együttműködést, amelyet dr. Kovács Zsolt, az egyetem általános és oktatási elnökhelyettese, prof. dr. Palkovics László, az alapítvány kuratóriumi elnöke, valamint dr. Inczeffy István, a kórház főigazgatója látott el kézjegyével.

„A Széchenyi-egyetem jelentős műszaki, technológiai hagyományokkal rendelkező felsőoktatási intézmény, ahol folyamatosan fejlesztjük az e tudáson túlmutató területeket is. Az egyik ilyen az egészségtudomány, amely már huszonöt éve jelen van az intézmény képzései között. A tudományterület technológiai fejlődéséhez szeretnénk nagymértékben hozzájárulni, amelyben fontos lépés a győri Petz Aladár Egyetemi Oktató Kórházzal, valamint a Semmelweis Egyetemmel létrejött együttműködés után a kaposvári kórházzal kötött megállapodásunk” – fogalmazott prof. dr. Palkovics László.

Dr. Kovács Zsolt a gondolatmenetet folytatva kiemelte, az egyetem a technológiát és a fenntarthatóságot tűzte zászlajára, ami az egészségtudomány területére is igaz. „Azért hozzuk létre egészségtechnológiai kompetenciaközpontunkat, illetve azért fejlesztünk egészségügyi szolgáltatásokat, hogy az e területeken elért eredményeinket hasznosítani tudjuk. Ebben fontos stratégiai partnerünk lehet a Kaposi Mór Kórház. Oktatási palettánkat új képzésekkel tervezzük színesíteni, ilyen a közeljövőben induló egészségügyi menedzser mesterképzés, amelyben a kaposvári kórház szakemberei is szerepet vállalnak” – emelte ki.

Dr. Inczeffy István, a kórház főigazgatója kifejtette, az együttműködés hangsúlyos eleme az a közös oktatási program, amely az orvos-, az egészség-, a gazdaság-, a pedagógiai és az állattudományok terén új, akkreditált képzések elindítását célozza angol és német nyelven is. „Az egyetemen tervezett egészségügyi menedzser képzésben a kaposvári kórház munkatársai tantárgyfelelősként és oktatóként vesznek részt. Intézményünk emellett a képalkotó diagnosztikában elért hazai és nemzetközi eredményeinek felhasználásával támogatja a győri radiográfus képzés indítását” – sorolta a főigazgató.

Elmondta, a partnerség az oktatáson kívül kiterjed a multidiszciplináris kutatás, a kutatási pályázatok és az egészségügyi szolgáltatások területére is. „A képalkotó diagnosztikai innovációk térnyerése érdekében a két intézmény kifejezi szándékát a hazai és nemzetközi viszonylatban is egyedülálló megoldások alkalmazására” – fogalmazott.

Forrás: Széchenyi István Egyetem

2023.07.28 

Az ELTE szombathelyi képzései egyre népszerűbbek

Képzés, szakképzés

Rekordszámú a hallgatói létszám emelkedése az ELTE szombathelyi képzésein – közölte az Eötvös Loránd Tudományegyetem. 

Július 26-án este nyolc óra után hozták nyilvánosságra a 2023 szeptemberében induló képzések ponthatárait, amelyből kiderült, töretlen az ELTE népszerűsége: az idei felvételi eljárás során az intézmény rekordszámú, 12 225 jelentkezőt vett fel képzéseire. Alapszakra 7802, mesterszakra 2 964, osztatlan szakra 1 279, felsőoktatási szakképzésre 180 fő került be. A felvettek közül 9 620-an nappali, 2 416-an levelező és 189-en esti munkarendben kezdik meg tanulmányaikat. Az egyetem gólyáinak 85%-a, 10 396 fő állami ösztöndíjas finanszírozási formában tanulhat.

A közlemény alapján kiugróan magas a hallgatói létszám emelkedése az ELTE Savaria Egyetemi Központban. A július 26-án véglegessé vált felvételi adatok alapján a 2019-től tartó folyamatos hallgatói létszám bővülésről számolhatunk be az ELTE szombathelyi képzéseit tekintve. A 2017 februárja óta az ELTE-hez tartozó szombathelyi campusra felvételt nyert hallgatók összlétszáma a normál felvételi eljárásban idén 904 fő. (2019-ben ez 591 fő, 2020-ban 642 fő, 2021-ben 701, 2022-ben 717 fő volt.)

Megállapítható, hogy 2017 óta az ELTE szombathelyi képzései egyre népszerűbbek a régió fiataljai körében, a hallgatói létszám folyamatosan emelkedik. A 2023-as évben +26%-kal több hallgatót vettünk fel az ELTE szombathelyi képzéseire, mint egy évvel korábban.

Forrás: ELTE

2023.07. 27

Vasi bekapcsolódás a duális képzésbe

Képzés, szakképzés

A magyar szakképzési rendszer jelentős szerepet ad a cégeknek, vállalkozásoknak a szakmai tudás átadásában, a szakmát tanulók képzésében.

A duális képzési forma előnyös a tanulók és a duális képzők részére egyaránt. A cégek saját igényeiknek, elvárásaiknak megfelelően képzett munkaerőhöz juthatnak. A tanulók már a képzési idő alatt megismerik a cég technológiáit, a munkahelyi elvárásokat, a duális képzésben töltött idő alatt pedig piacképes tudást szerezhetnek.

A tanulóképzésbe fektetett „energia” rövid és főként hosszú távon megtérül, melyhez állami támogatás is igénybe vehető.

Vas megyében több, mint 300 duális képzőhely fogadhat tanulókat szakirányú oktatásra. A megnövekedett beiskolázási számok további duális képzőhelyekre van szükség. Célunk, hogy elősegítsük a tanulók elhelyezését minőségi képzést biztosító szervezeteknél szakképzési munkaszerződéses jogviszony keretében.

A jövő munkavállalóinak képzése nem könnyű feladat, azonban a duális képzést vállaló szervezetek sok háttértámogatást, segítséget kaphatnak hozzá a kamarától és iskolától egyaránt.

Forrás: Vas Megyei Kereskedelmi- és Iparkamara

2023.03.20

Felkapott a szombathelyi gépészmérnöki szak

Képzés, szakképzés

A szombathelyi duális gépészmérnöki szak a legnagyobb duális képzés műszaki területen az országban, jelenleg 100 hallgató folytat tanulmányokat, további 50 pedig hagyományos formában tanul.

GÉPÉSZMÉRNÖKI ALAPKÉPZÉS

A 7 féléves képzés célja olyan gépészmérnökök képzése, akik alkalmasak gépek és gépészeti berendezések üzemeltetésére és fenntartására, a gépipari technológiák bevezetésére, illetőleg alkalmazására, a munka szervezésére és irányítására, a műszaki fejlesztés, kutatás és tervezés átlagos bonyolultságú feladatainak ellátására, a munkaerőpiac igényeit is figyelembe véve.
A képzés során a hallgatók elsajátítanak természettudományi ismereteket (matematika, mechanika, mérnöki fizika, műszaki kémia, általános műszaki ismeretek) gazdasági és humán ismereteket (gazdálkodási és menedzsment ismeretek, minőségbiztosítás, környezettudatosság és energiagazdálkodás, jogi ismeretek, humán ismeretek); gépészmérnöki szakmai ismereteket (információtechnológiai, anyagtudományi, gépészeti tervezési és modellezési, gyártástechnológiai, hő- és áramlástani, elektrotechnikai, mérés- és irányítástechnikai, biztonságtechnikai, üzemeltetési és karbantartási ismeretek).


A DUÁLIS KÉPZÉSRŐL


A szombathelyi duális gépészmérnöki szak a legnagyobb duális képzés műszaki területen az országban, jelenleg 100 hallgató folytat tanulmányokat, további 50 pedig hagyományos formában tanul. A duális képzés a hagyományos gépészmérnök BSc-re épül, ám a hallgatóink a korszerű műszaki és informatikai ismeretek elsajátítása mellett gyakorlati és elméleti tudásukat tovább bővítik a partnervállalatainknál tematikusan szervezett szakmai gyakorlatuk során, ezért úgy kerülhetnek ki a felsőoktatásból, hogy már azonnal képesek belépni a munka világába.
A duális gépészmérnöki képzés mögött jelenleg 15, elsősorban gépjármű-alkatrész gyártó cég biztosítja a gyakorlati hátteret. Ezek egyben munkahelyet is jelentenek a végzősöknek.
Partnereinkkel az országban egyedülálló duális rendszert hoztunk létre Szombathelyen, aminek a lényege – a hagyományos duális képzéstől eltérően – a 6 nagyvállalat közös tematikus gyakorlatokat szervez a hallgatóinknak. Ez azt jelenti, hogy adott cég duális hallgatójaként lehetőség nyílik a közös tematikus gyakorlatok alkalmával megismerni a többi partner vállalatnál alkalmazott technológiákat is.
A duális gyakorlati tematika az egyetemi tananyagra szisztematikusan épül és egészíti ki azt gyakorlati tapasztalattal.


Forrás: ELTE